![]() |
| Taljene festet i vinsjen og taket |
Slipingen av malingen der vinsjen skulle stå var det første jeg gjorde i dag. Til dette brukte jeg en vanlig vinkelsliper. I tillegg til det vanlige verneutstyret i briller, hjelm og vernesko, måtte jeg bruke støvmaske og hørselsvern. Grunnen til at jeg slipte vekk malingen var at labbene skulle sveises fast i en plate på selve båten.
Så var det å få vinsjen fra land og helt til den var på plass der den skulle være i båten. Det første som måtte gjøres var å stroppe den med to bærestropper og en for å holde den stabil i lufta.Føreren av heisekrana fikk vinsjen ned i et hull i baugen. Derfra måtte vi lirke vinsjen på plass ved hjelp av flere taljer som ble festet i taket med stropper eller de klemmene man kan se på bildet under (de gule øverst i taket).
Dette var svært tidkrevende, med tilslutt fikk vi den på plassen sin.
![]() |
| Vinsjen når jobben var ferdig |
Tilslutt var det bare å senke den ned, og å få den til å treffe perfekt der den skulle stå.
Kompetansemål:
- utføre stropping, anhuking, signalgiving og rigging i tråd med gjeldende regelverk


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar