Før man kunne montere den, måtte det tas bort tre etasjer med stillinger og rister for at man skulle kunne senke ekkoloddet ned fra dekk. Planleggingen gikk ut på å finne ut hvor mye av ristene som trengtes å ta bort.
Ristene ble tatt bort ved å klippe vaierne som festet stillingen, og ta det vekk.
Ristene ble skrudd opp med 6 umbrako. Rammene under ristene var skrudd sammen med 19 bolter og muttere, men på grunn av maling skrudde jeg de ut med skralle med 21 pipe og skiftenøkkel på andre siden.
For at det skulle bli lettere å finne tilbake hvor rammene skulle stå, i forhold til hverandre, ble det skrivi på tall, der de skulle monteres sammen igjen.
Deretter måtte det sikres at ventilen (bildet) var ordentlig stengt før blindflensen ble tatt av, fordi under den gikk det rett ned til havet, og jeg var lite lysten på å bli våt. Blindflensen ble tatt av med 30 fastnøkkel og skralle med 30 pipe. Siden det var pakning mellom blindflensen og ventilen, ble bolten og mutterne tatt av i kryss. Pakningen ble fjernet og det ble vasket på flensen på ventilen.
Ekkoloddet ble stroppet og senket ned fra dekk ned på ventilen. Dessverre var et rør i veien, som måtte skjæres vekk og bygges litt om. Dermed rakk jeg aldri å montere den denne uka. Den skulle blitt montert med m20 bolter og muttere, som ble sprayet med kobberspray for at ikke boltene skulle kile seg fast, og for å unngå korrosjon. For vanntetthet skulle en o-ring smurt med vaselin, settes i et spor dreid ut i flensen på ekkoloddet gjort av leverandøren. Mutterne og boltene skulle settes på i kryss.
Ventilen med blindflens |
![]() |
Ekkolddet |
Kompetansemål:
- planlegge og utføre arbeidsoppdrag i tråd med
gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og prosedyrer
- utføre stropping, anhuking,
signalgiving og rigging i tråd med gjeldende regelverk
- utføre korrosjonsbeskyttelse
og overflatebehandling av ulike materialer i tråd
med arbeidsoppdrag
- velge materialer for bearbeiding ut fra
arbeidstegninger og spesifikasjoner
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar