tirsdag 4. mars 2014

Montering av elastisk kobling på azipul

Mellom azipulen (elmotor drevet av generator koblet til hovedmotorene) og propellakselen, skal det være en elastisk kobling for å ta opp krefter som kommer av at motoren hever seg når den blir varm, og annet. Dette for å spare lagere og koblinger.

Planleggingen gikk ut på å lese tegninger og finne ut hvordan prosedyrene skulle gjennomføres, og mål på hvordan motoren skulle stå i forhold til akselen.

Først måtte det sjekkes om avstanden mellom flensenkoblingene fra motoren og propellen, stemte overens med den elastiske koblingen som skulle få plass mellom. Da måtte man i tillegg til å måle avstanden mellom flensene (dette ble gjort med tommestokk da det ikke var så nøye med avstanden, vi hadde et par mm å gå på), montere sammen koblingen med bare noen bolter. Dette stemte. Videre måtte det sjekkes om flensene var rette. Dette ble sjekket med laser som ble satt med magnetfot på flensene, før man dreide begge flensene for å sjekke gap og sag. Dette stemte også, slik at vi slapp å stille inn motoren på nytt.

Motoren var i utgangspunktet rettet opp i Romania, men den måtte også sjekkes når den kom til Norge etter at propellene var montert på, fordi da kan den ha blitt litt skeiv, også må den sjekkes etter at propellen har blitt senket ned. Dette fordi at båten er såpass lang slik at den blir elastisk, slik at azipulen og propellakselen kan bli litt skeive i forhold til hverandre. Det er tross alt hundredeler det er snakk om i opprettinga.

Fordi alt stemte som det skulle, var det bare å sette på koblinga. Da måtte den først bli demontert igjen, for at det skulle bli mulig å montere den. Så ble den satt på del for del ved hjelp av kjettingtaljer, fordi den var tung. Så var det å sette i skruer, og muttere der det trengtes. Noen av skruene var med sekskanthode, disse hadde 10,9 kvalitet og noen hadde umbraco hode, disse hadde 12,9 kvalitet. Dette fordi de skal tåle flere tusen hestekrefter fra motorene. Alle boltene ble skrudd til med moment. Dette momentet varierte, noen ble skrudd til med 280 nm, mens noen på noen og 800 nm. Det ble, ikke overaskende, brukt momentnøkler til dette. Først ble det dratt til bolter i kryss, før man dro til alle i kransen i rekkefølge. For å holde orden på hvem bolter som var dratt til satte vi et tusjemerke på boltene som var dratt til.

Det var ikke alle steder i koblinga det var plass til vanlige piper, slik at de måtte kortes ned. Dette ble gjort enkelt og greit ved å spenne de opp i dreibenken og dreie ned 4 mm av lengden på pipa med et firkantstål. Brukte ca 600 rpm. Også et umbracobit ble dreid ned på samme måten. I tillegg ble tuppen på en momentnøkkel slipt ned i bandsliperen slik at det skulle få plass på koblinga. Selvfølgelig ikke så mye at det gikk utover mekanikken i nøkkelen.

HMS: ikke noe spesielt på selve monteringen annet enn å passe fingrene for klemming. Briller under dreiingen og slipingen, og hørselsvern under sliping.

Kompetansemål:
  • planlegge og utføre arbeidsoppdrag i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og prosedyrer
  • velge og bruke bearbeidingsmaskiner til dreiing, fresing, boring, brotsjing, honing, platearbeid og rørarbeid etter spesifikasjoner og kundens krav til kvalitet
  • velge og bruke digitale og analoge måleverktøy i tråd med gjeldende krav til nøyaktighet
  • kontrollere og dokumentere utført arbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, prosedyrer og kvalitetssystem
Egenvurdering: Jobben ble gjort i henhold til prosedyrene, og var dermed tilfredsstillende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar